K amatérské výrobě ozubených kol na soustruhu je samozřejmě nutná dělička. Nadšencům, kteří si vyrobili dělící přípravek podle mého návodu (červenec/2019) to půjde při výrobě snadněji. Výroba ozubených kol je jednoduchá. Počet vyráběných zubů je limitován použitým dělícím kolem. Pokud si dělící kolo uděláme výměnné, tak je po starostech. V první řadě si musíme podle poškozeného ozubeného kola vybrousit z radeka tzv. „obrážecí nůž“ do tvaru mezery zubu. Viz. foto.




Vybroušený nůž upneme do nožového držáku stejně jako soustružnický nůž. Připravený polotovar, silon, teflon (dural jsem na malém soustruhu nezkoušel), upneme do sklíčidla, zaaretujeme dělící přípravek a můžeme obrážet zuby. Na příčných saních přidáváme desetinu po každém razantním horizontálním pohybu celým suportem ke sklíčidlu. Podobně jako na obrážečce (šepinku). Pěkně pomalu odebíráme špony až k průměru paty zubu.

Připomínám, že tímto způsobem lze také vyrobit ozubené kola, která se používají k ozubeným řemínkům. Tyto převody se dříve úspěšně používaly v modelech aut na spalovací motory a také u modelů čtyřkolek poháněných bateriemi. Pro pořádek, na fotografii je ukázka dvou starých nepoužitých silonových ozubených kol.